عاشقان ولایت

عاشقان ولایت








عاشقان ولایت
  • خونی که در رگ ماست

  • هدیه به رهبر ماست

اوقات شرعی تهران
آخرین نظرات
پیوند های دیگر




ساعت رسمی کشور
  • به زودی بارگذاری می شود

چرا آقای صفاری و خانم غلامی گیر می دهند

پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸ ق.ظ

Text Box: ویژه ورودی های 92چرا آقای صفاری و خانم غلامی گیر می دهند

انسان موجودی اجتماعی است و این اجتماعی بودن باعث می شود که قوانین خاص نانوشته ای برای این اجتماعی بودن بین خود و سایر انسان ها بگذارد ، که این قوانین نانوشته باعث محدود کردن انسان به زمان ها ، مکان ها ، رفتارها ، کردارها ، تفکرات و لباس های خاص برای اجتماع های خاص می کند. به عنوان مثال قانون نانوشته ای می گوید که با لباس های تیره و حالت حزن وارد مجالس عروسی شد. یا اینکه در مجالس عزا و ختم نباید شاد بود و خوش و بش نمود و نباید با صاحب عزا شوخی کرد چون با یک قانون نانوشته صاحب عزا ناراحت می شود و یا حتی ممکن است به کشمکش و درگیری هم بیاجامد.

در مورد دانشگاه هم همینطور است . دانشگاه محیطی فرهنگی و علمی است و مقتضای این محیط داشتن چهره و لباس موجه و فرهنگی است چراکه نبود این قانون دانشگاه را از حالت علمی و فرهنگی به سمت و سو های دیگر می کشاند. اما این قانون چون به صورت نانوشته است ، همه خبر ندارند که این قانون وجود دارد . به همین دلیل نیاز است که این قانون نانوشته به یک قانون نوشته تبدیل شود و لزوم اجرای این قانون ایجاب می کند که نیروهایی ناظر بر این قانون پدید بیایند. آقای صفاییان و خانم غلامی فقط مأمور اجرای این قانون هستند و مأمور معذور است.

گواه ادعای لزوم این قوانین فرهنگی دانشگاه ، قوانینی است که برای نوع پوشش در دانشگاه های بزرگ کشور های به اصطلاح پیشرفته که از نظر برخی ها بهترین دانشگاه های جهان هستند وضع می کنند. ما اینجا دو مورد را آورده ایم.

به عنوان مثال دانشگاه  آکسفورد انگلیس قوانین زیر را برای پوشش دانشگاهی وضع نموده اند:

- فارغ­التحصیلان دانشگاه باید لباس بلند، گشاد و روپوش­های رنگی مصوب دانشگاه را بپوشند.

- اعضای دانشگاه نیز لباس بلندی را می­پوشند که معاون دانشگاه بعد از مشاوره‌­ها و صلاحدید با رؤسای دانشکده­ها، انجمن­های دیگر و مؤسسات تصویب کرده‌اند.

- تمام افراد دانشگاه باید لباس دانشگاهی بپوشند برای مثال: مردان باید از کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده کراوات و جوراب استفاده کنند. زنان نیز باید دامن تیره یا شلوار، بلوز سفید، کراوات سیاه، کفش سیاه و در صورت نیاز یک کت تیره بپوشند.

ظاهر عمومی‌(وضعیت ظاهری کلی)

مردان باید ظاهر مناسب و تمیز داشته باشند. لباس باز و بدن‌نما نامناسب است. اندازة شلوارک‌ها باید تا زانو باشند. مو باید رنگ طبیعی داشته باشد و از مدل‌های افراطی پرهیز شود. خط­ریش­ها نباید بیش از اندازه بلند باشند بلکه باید مرتب کوتاه شده باشند.

ریش بزی، گوشواره و دیگر موارد مشابه غیرقابل پذیرش است.

زنان نیز باید ظاهری آراسته و مناسب داشته باشند. لباس زنان نباید پشت باز یا بدون آستین، تنگ و بالای زانو باشد. اندازه‌ی‌ لباس، دامن و شلوارک باید تا زانو باشد. مدل مو و آرایش باید تمیز، مرتب و به دور از مدل‌های افراطی و رنگ­های غیر متعارف باشد. همچنین خالکوبی مجاز نیست و در صورت وجود باید پوشیده باشد.

ضوابط دانشگاه گرین‌ویل شمالی ( آمریکا) نیز اینگونه وضع شده است:

- پوشش و آرایش دانشجویان باید تمیز و مرتب باشد.

- هیچ نوع پیراهن و بلوزی که شکم و ناف را نمایان می‌سازد، مجاز نمی‌باشد. تاپ‌های  مدل تنک (Tank) مدل بند اسپاگتی (Spaghetti) تاپ‌های ورزشی (Halter) یا جلیقه بدون پیراهن مجاز نخواهد بود. حلقه روی شانه تاپ باید حداقل 3 اینچ عرض (پهنا) داشته باشد. هیچ‌ نوع لباسی از جنس حریر یا تور مجاز نمی‌باشد.

- هیچ‌گونه لباس یا زینت‌آلاتی که نشان‌ دهنده‌ی هرنوع بی‌حرمتی و کفرگویی یا در برگیرنده‌ی عبارات وسوسه‌انگیز، تبلیغات مشروبات الکلی، تنباکو، مواد مخدر یا دیگر عبارات و نمادهای نامناسب است، مجاز نمی‌باشد.

- لباسی که به صورتی نامناسب اندام‌ها را نشان می‌دهد مجاز نمی‌باشد. دامن‌ها باید زیبا، موقّرانه و با اندازه‌ی مناسب بوده و کوتاه نباشند.

- رنگ کردن مو مجاز نمی‌باشد.

- انواع شلوار، شلوارهای راحتی و شلوارک‌‌ها باید تا خط کمر باشند.

- به دلایل امنیتی، لباس‌ها و شلوارهای بگ (Bagg) مجاز نمی‌باشد.

- موارد و اقلام نامربوط آویزان از لباس، از قبیل زنجیر یا دیگر موارد به نظر نامناسب آمده و مجاز نمی‌باشد.

- پوشیدن لباس‌های سبک گوتیک (Gothic) و آرایش کردن مجاز نیست.

لباس‌های رسمی مناسبت‌های ویژه:

لباس رسمی آقایان:  شلوار اتو شده و مرتب، با اندازه‌ی مناسب به همراه پیراهن یقه‌دار پولو که به صورت مرتب اندازه و اتو شده، (پیراهن یقه‌دار پولو یا پیراهن رسمی و کراوات ترجیح داده می‌شود).

لباس رسمی خانم‌ها:  پیراهن مرتب و اندازه یا دامن به همراه بلوز یا کت و شلوار غیر رسمی قابل قبول است. پیراهن‌ها و دامن‌ها نباید کوتاه‌ باشند. شلوارهای راه راه کتان، لباس ورزشی و شلوارک‌‌ها را نمی‌توان در مناسبت‌های ویژه پوشید.

اما اینها تنها دو مورد از پوششهای لازم در دانشگاه های بزرگ بود که آن هم به صورت مختصر آمده است. نام 10 دانشگاه بزرگ دنیا و قوانین وضع شده در آنها در pelake313.ir آمده است.

اما شاید برخی ها بحث داشته باشند که : خوب برای ما هم همین محدودیت هایی که در دانشگاه های بزرگ است ، اعمال کنند.

در پاسخ این بزرگواران باید گفت که در آن کشورها این محدودیت ها در مقابل وضع عمومی جامعه و ساختار اومانیستی آن کشور ها است اما کشور ما اسلامی و مردمی مسلمان دارد و محدودیت های اعمال شده در مقابل برحجابی اسلامی اعمال می شود.این شرایط پوشش در دانشگاه های ما تحریک برنگیز است چه آنکه در دانشگاه های غربی شرایط خاص خودشان تحرک آور است و دانشگاه در این شرایط است که از حالت علمی خارج می شود.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۲۵
محمد مهدی بهرامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی